Rotta Nova

Op de locatie tussen de Markthal en de Laurenskerk waar voorheen een na-oorlogse winkelstrip stond, verrijst momenteel het Rotterdamse wooncomplex “RottaNova”, een multifunctioneel gebouw met retail en horeca in de plint en 259 woningen in een samenspel van twee torens.

Geobest heeft de geotechnisch adviezen opgesteld voor het ontwerp van onder meer de bouwput en de fundering. In eerste instantie is Geobest betrokken geweest bij het project in het definitieve ontwerp in opdracht van Grotemarkt Ontwikkeling BV. Vervolgens is in opdracht van het bouwteam De 2 Rotterdamse Bouwers (D2RB) daarna doorgeschakeld in het kader van het uitvoeringsontwerp. De combinatie D2RB is een samenwerking tussen de bouwbedrijven J.P. van Eesteren en Dura Vermeer die voor dit project door de ontwikkelaar NEOO zijn gecontracteerd.

In het kader van het geotechnisch ontwerp is samengewerkt met Zonneveld Ingenieurs die als constructeur betrokken is bij het project. Het project is gesitueerd op het plein voor de Markthal. De bouwput ligt gemiddeld op circa 7 meter afstand van de bestaande parkeergarage van de Markthal. In verband met de geplande doorbraak tussen de bestaande en nieuwe parkeergarage, ligt bovendien een deel van de bestaande parkeergarage direct aangrenzend aan de nieuwbouw en is zodoende ook onderdeel van de bouwput. Op een afstand van circa 10 meter uit de bouwput zijn de bestaande winkelpanden langs de Hoogstraat aanwezig. Tot slot ligt aan de oostzijde op circa 20 meter van het projectplan de ondergrondse Willemspoortunnel.

In het ontwerp is veel aandacht besteedt aan de omgevingsbeïnvloeding. De vervormingen en trillingshinder door de bouwwerkzaamheden zijn hierbij uitgebreid beschouwd. Gekozen is voor een traditionele bouwmethode volgens het polderprincipe om de beheersbaarheid te garanderen. Door op basis van geavanceerde analyses een realistische prognose op te stellen van het vervormingsgedrag kon voor de bouwput een relatief ruime vervormingseis worden gehanteerd. De toelaatbaarheid op de omgeving heeft hierbij steeds een bepalende rol gespeeld.

Tussen oktober en november 2023 is de bouwput succesvol en zonder noemenswaardige vertragingen gerealiseerd. De bouwput bestaat uit stalen damwanden van het type AZ46-700 die tot in de vaste zandlaag zijn geïnstalleerd. De bouwput is voor het beperken van de vervormingen voorzien van een stempelraam met stempels van stalen buizen met een diameter van 1.200 mm en een hart-op-hart afstand van 6 meter. In verband met noodzakelijke saneringen en een zeer uitgebreid archeologisch onderzoek zijn in een eerste fase al ontgravingen uitgevoerd tot het niveau van NAP -6,5 m, overeenkomstig met een diepte van circa 7 tot 8 meter ten opzichte van het oorspronkelijke maaiveldniveau.

Tijdens het archeologisch onderzoek is onder meer een historische sluis aangetroffen die in het verleden de Rotte verbond met de Maas. Om de diepste ontgravingen haalbaar te maken is in samenwerking met de geohydroloog CWG Ingenieurs een gedetailleerd plan uitgewerkt bestaande uit gefaseerde ontgravingen in stroken met een beperkte breedte.  Op deze wijze is het risico op opbarsten van de putbodem tijdens de bemalingen op een pragmatische wijze beheersbaar gemaakt.

Na het archeologisch onderzoek kon gestart worden met het aanbrengen van de nieuwe fundering van de nieuwbouw. Gekozen is voor trillingsvrij in de grond geschroefde palen met groutinjectie. De palen worden aangebracht vanaf een werkniveau van NAP -1,0 m. Hiertoe is de bouwput na het archeologisch onderzoek opnieuw aangevuld met zand, en zijn de stempels van de bouwput na het aanvullen weer tijdelijk gedemonteerd. In totaal worden de komende maanden in circa 500 palen geïnstalleerd. Het installeren van de palen is op dit moment opgestart en dus nog in volle gang.

Na afronding van het funderingswerk zal de bouwput opnieuw worden ontgraven. Voor de realisatie van de parkeerkelder is dan een maximaal ontgravingsniveau voorzien tot NAP -4,2 m. Voorafgaand aan de tweede ontgraving zal het stempelraam dus ook opnieuw moeten worden aangebracht.

Geobest is trots op de prettige en constructieve samenwerking met de verschillende partners en volgt de verdere uitvoering nauwlettend.